עורך דין דבח שאול - מומחה למשפט פלילי ותעבורה: נהיגה בשכרות

10:41 11.05.2022

מאת: עורך דין שאול דבח

נהיגה בשכרות הינה אחת מעבירות החמורות בפקודת התעבורה

 

כאשר נאשם מודה בביצוע נהיגה בשכרות, על השופט חלה חובה לפסול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה שלא תפחת משנתיים של פסילת רישיון נהיגה בפועל, בנוסף על העונשים האחרים הקבועים בחוק.

 

לרוב הנהגים פסילת רישיון נהיגה, לתקופה של שנתיים ומעלה, עלולה לגרום לנזקים עצומים, הן כלכליים והן משפחתיים, ולכן, מומלץ להיוועץ עם עו"ד מומחה לתעבורה שייעץ לנהג, מה כדאי לעשות, ואיך להתמודד עם הדו"ח. עורך-הדין הבקיא בתחום התעבורה, בוחן את חומר הראיות שבתיק המשטרה, ומסוגל לגלות כשלים בעבודת השוטרים שעצרו את הנהג וביצעו בו את בדיקת השכרות. 

 

משרד עורך דין פלילי ותעבורה שאול דבח, מעניק יעוץ משפטי וליווי בכל שלבי ההליך בתחום התעבורה, מייעוץ טרם שימוע אצל קצין משטרה לפני שהאחרון מקבל החלטה בדבר שלילה מנהלתית, דרך יעוץ טרם חקירה, וכמובן, ייצוג בבית המשפט לענייני תעבורה.

 

עורך דין דבח שאול הינו בעל ותק של  18 שנים. ולמשרד עורך דין פלילי ותעבורה שאול דבח פונים מדי חודש לקוחות רבים, מכל חתך הגילים, שנתפסו בביצוע עבירת תנועה ו/או קבלו הזמנה לדין בבית משפט לענייני תעבורה.

 

 

חמישה סוגי עונשים קבועים בחוק לנאשם שמורשע בביצוע נהיגה בשכרות:

מאסר, מאסר על-תנאי, פסילה שלא תפחת משנתיים, פסילה על-תנאי וקנס.

קיימות מספר בדיקות שכרות ששוטר עשוי לבצע על-מנת לברר האם הנהג נוהג בשכרות או ששתה אלכוהול ברמה המותרת. במקרים רבים מבוצעות שתים או שלוש בדיקות שכרות.

 

בדיקת מאפיינים: בה מתבקש הנהג לבצע מספר פעולות בסיסיות, העשויות להצביע על שכרותו, כגון: הליכה בקו ישר, עמידה יציבה, הצבעה עם האצבע על האף מבלי לפספס ועוד. הפעולות הפשוטות שנדרש הנהג לבצע, יחד עם התרשמותו הכללית של השוטר - נרשמות בטופס מיוחד הנקרא 'טופס בדיקת מאפיינים', כאשר מהטופס הזה שופט התעבורה יכול להתרשם באם מדובר בנהג שנהג כשהוא שיכור.

 

ינשופון: מדובר במכשיר קטן ונייד, בו מתבקש הנהג לנשוף, וזאת, כדי שהשוטר יקבל אינדיקציה ראשונית האם יש בנשיפתו אלכוהול או לא. הנהג לא חייב לבצע את בדיקת הינשופון, אולם אם הנהג לא שתה אלכוהול, עדיף שיבצע את בדיקת הינשופון, שכן מדובר בבדיקה קצרה, ובאם השוטר לא מוצא בה אינדיקציה לשכרות, הנטייה היא לשחרר את הנהג ולא להמשיך לעכב אותו בבדיקות נוספות.

 

ינשוף: בדיקת נשיפה, אותה מחויב נהג לבצע בעת שנחשד בנהיגה בשכרות. בדרך כלל הנהג מתבקש לבצע את בדיקת הנשיפה במכשיר הינשוף אחרי שהשוטר חושד שהנהג נוהג בשכרות, וזאת לאחר שהנהג נכשל בבדיקת המאפיינים ובבדיקת הינשופון. במסגרת בדיקה זו, הנהג מתבקש לנשוף נשיפה רצופה וארוכה לתוך פיית המכשיר, כאשר השוטר רואה את תוצאת הנשיפה על צג המכשיר. מיד לאחר-מכן, מתבקש הנהג לבצע את אותה בדיקה בשנית, כאשר שתי הבדיקות יחד מהוות את ההוכחה לשכרות של הנהג. מיד לאחר ביצוע הבדיקות - מוציא השוטר פלט ממכשיר הינשוף, ששם נרשמות שתי תוצאות הבדיקה, כאשר הנמוכה מבין שתי הבדיקות נחשבת לתוצאה הנכונה. תוצאה של מעל 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף נחשבת לשכרות עפ"י חוק, אולם בפועל המשטרה לא רושמת דו"חות על תוצאה הנמוכה מ-280 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף.

 

בדיקת דם: כמו בדיקת הינשוף, בדיקה אותה מחויב נהג לבצע בעת שנחשד בנהיגה בשכרות. במסגרת הבדיקה, נלקח הנהג אל אחד מבתי החולים, שם אחות מבית החולים מוציאה דם מגופו של הנהג לתוך שתי מבחנות. המבחנות מסומנות במדבקות מיוחדות, נארזות בשקית מוצגים, ומועברות ע"י שוטר לבדיקה טוקסיקולוגית בבית החולים שיבא שבתל השומר. לפי בדיקת המכון לטוקסיקולוגיה, ניתן לבדוק אם ריכוז האלכוהול בגופו של הנהג עולה על 50 מיליגרם אלכוהול
ב-100 מיליליטר דם, שאז נהג נחשב כנוהג בשכרות.

 

*אין לראות במאמר זה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי.

 

כותב המאמר הינו עורך דין שאול דבח, בעל ותק וניסיון מוכח של 18 שנים, המתמחה במשפט הפלילי על כל סוגי העבירות והערכאות.

כתובת המשרד: משה לוי 11 (בית UMI), קומה 4 - ראשל"צ. לניווט לכתובת לחצו כאן >

טלפון רב קווי: 03-5094509  נייד למקרי חירום: 0522-340999

לאתר המשרד לחצו כאן >>